Årets programbok
Årets programbok innehåller mängder av spännande läsning. Full med konserter med både kammarmusik, fransk chanson, familjeföreställningar, klassisk och nyskriven musik för Dalasinfoniettan med mera. Du kan även läsa mer om Musik i Dalarna och verksamheterna Imagine, Dalapop och Unga Musik i Dalarna.
Programboken finns att ta gratis hos bibliotek och på Dalasinfoniettans konserter.
Du kan även läsa den digitalt nedan.
Årets Konstnär: Ella Jax
Årets konstnär är Ella Jax. Ellas färgsprakande och fantasifulla verk pryder både programboken och hela säsongens affischer.
Ella Jax är hemmahörande i Vikarbyn, och hennes bilder är ofta lika färgstarka och humoristiska som hon själv. Själv beskriver hon sin stil som härlig och hysterisk – antitesen till svensk stilrenhet. Ella började teckna redan som liten, och numera gör hon mycket satir och serier.
Ella Jax kommer också att måla live på scenen medan Dalasinfoniettan spelar under ledning av sin chefsdirigent Claire Levacher under konserten Målande Musik den 11:e och 12:e april.
Vem är Ella Jax?
Jag är en bildkonstnär ifrån Vikarbyn i Dalarna som jobbar med alltifrån satirteckning till oljemåleri.
Vad betyder din konst för dig och vad vill du förmedla med den?
Min konst är mitt arbete och min stora passion så den betyder massa. Jag älskar färg och att berätta saker via bilder. Oftast vill jag förmedla nån slags schwung i mina arbeten, ibland rent visuellt, ibland i form av humor eller via nåt budskap.
Vad betyder musik för dig?
Musik och identitet var väldigt tätt sammanflätade i ung-
domen. Jag lyssnade på viss musik för att imponera på nån man var kär i eller för att ”förtjäna” en viss klädstil. Idag är musik istället något mer lustfyllt att njuta av eller använda som transportmedel in i en viss känsla.
Har musik någon påverkan på din konst?
Jag tror all kultur flyter lite grann in i varandra och att man inte kan låta bli att influeras av sin samtid där musiken också ingår. Med det sagt sitter jag helst i tystnad och arbetar då både min koncentration och arbetsmoral är så sköra.
Hur har din process sett ut när du tog dig an uppdraget att illustrera denna säsong?
Det började med ett ganska stort förarbete där jag försökte bena ut hur man kan illustrera klassisk musik på ett mindre stramt sätt än hur den brukar gestaltas. Jag ville få in färg och använda ramar som saker sprängs ut ur eller trillar in i för att ge känslan av nåt mindre statiskt. När allt fallit mer eller mindre på plats gick jag ner i min ritgrotta och bara köttade ur mig alla idéer jag kunde komma på och jobbade sen ut de jag tyckte dög, en efter en.
Vad har varit mest utmanande i processen?
Att illustrera en värld jag kan så lite om. Har spegelvänt
varenda instrument och haft fel på otroligt många hand-
fattningar, men man lär så länge man lever.
I år ska du ju även måla live på scen med Dalasinfoniettan under konserten Målande musik tillsammans med Claire Levacher. Hur känner du inför den upplevelsen?
Mer skräck än förtjusning än så länge, känns superpirrigt. Försöker intala mig att om man aldrig gör mer än man vågar får man inte mycket gjort.